تأثیر مهارت‌های کوانتومی مدیران بر چابکی سازمانی با میانجیگری آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/ael.2023.12034.1208

چکیده

مقدمه و هدف: پیچیدگی شرایط محیطی، پویایی و نامطمئن بودن از جمله نشانه‌های عصر جدید کوانتومی است. اجرای مدل کوانتومی باعث می‌شود که سازمان‌ها مدام در حال تغییر، چابک و در آنها ابتکار و معلومات آزادانه در جریان باشد.
روش‌شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و روش اجرای پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان به تعداد 512 نفر تشکیل دادند. جهت گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه استاندارد مهارت‌های کوانتومی مدیران میرصفیان (1395)، آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی گراهام (2006) و چابکی سازمانی شریفی و ژانک (1999) استفاده گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری توسط دو نرم افزار Spss و Lisrelتحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های فرضیات پژوهش نشان داد اثر مستقیم مهارت‌های مدیریت کوانتومی بر آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی 76/0 و بر چابکی سازمانی 33/0 مثبت و معنادار است. همچنین اثر مستقیم آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی بر چابکی سازمانی 52/0 مثبت و معنادار است. اثر غیر مستقیم مهارت‌های مدیریت کوانتومی از طریق آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی بر چابکی سازمانی 39/0 مثبت و معنادار است.
بحث و نتیجه‌گیری: آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی می‌تواند به عنوان نقش میانجی، میزان همبستگی مهارت‌های کوانتومی مدیران و چابکی سازمانی را افزایش دهد. قرن بیست و یکم نیازمند یک جهان بینی کوانتومی است. پیشنهاد می‌شود مبانی مهارت‌های کوانتومی مدیریت به مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان همدان و حتی مدیران مدارس آموزش داده شود تا بدین طریق زمینه افزایش آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی و به تبع آن چابکی سازمانی فراهم گردد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

تأثیر مهارت‌های کوانتومی مدیران بر چابکی سازمانی با میانجیگری آمادگی کارکنان برای تغییر سازمانی

نویسندگان [English]

  • siroos ghanbari 1
  • ali khaleghkhah 2
  • ali moradi 3
1 Professor of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Bu -Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 Associate Professor of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
3 PhD student in Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Complexity of environmental conditions, dynamism and uncertainty are among the signs of the new quantum era. The
Background and Objective: Complexity of environmental conditions, dynamism and uncertainty are among the signs of the new quantum age. The implementation of the quantum model makes organizations constantly changing, agile, and in which innovation and information flow freely.
research methodology: In terms of quantitative nature, in terms of practical purpose and method of implementation, the present research was a descriptive correlational type structural equation method. The statistical population of this research was made up of all the employees of the education departments of Hamedan city, numbering 512 people. In order to collect data, three standard questionnaires of quantum skills of Mirsefian managers (2015), readiness of employees for organizational change by Graham (2006) and organizational agility by Sharifi and Zhanek (1999) were used. After collecting the data, they were analyzed using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling by Spss and Lisrel software.
Findings: The findings of research hypotheses showed that the direct effect of quantum management skills on employees' readiness for organizational change is 0.76 and on organizational agility is 0.33 positive and significant. Also, the direct effect of employees' readiness for organizational change on organizational agility is 0.52 positive and significant. The indirect effect of quantum management skills through employees' readiness for organizational change on organizational agility is 0.39 positive and significant.
Conclusion: Employees' readiness for organizational change can increase the correlation between managers' quantum skills and organizational agility as a mediator. The 21st century requires a quantum worldview. It is suggested that the basics of quantum management skills be taught to the managers of education departments of Hamadan city and even school managers, so as to increase the readiness of employees for organizational change and consequently provide organizational agility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • organizational change
  • organizational agility
  • quantum skills