بررسی تجربه زیسته از علل ترک تحصیل دانش آموزان مناطق حاشیه نشین اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تهران، ایران

2 محله استادشهریار-خ شهریار-کوی شهریا6پ12

3 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه دوم در مناطق حاشیه نشین شهرستان اردبیل انجام ‌شده است. این مطالعه کیفی با مشارکت و همراهی 18 نفر از دانش آموزان ترک تحصیل کرده پسر در بازه زمانی1396-1401 در شهر اردبیل با روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت و جهت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده‌شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که دلایل ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه دوم عبارت‌اند از: عوامل فردی (موانع جسمی، روانی و شخصیتی/ نگرش منفی به ادامه تحصیل) و عوامل محیطی (اقتصاد و معیشت/ کارکرد معیوب خانواده/ محیط آموزشی ناکارآمد/ محیط زندگی نامناسب/ آسیب های دوران تحصیل). نتایج پژوهش نشان داد؛ ویژگی‌ها و عواملی که موجب ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه دوم مناطق حاشیه نشین اردبیل شده اند؛ مجموعه‌ای از عوامل فردی و محیطی است، لذا پیشنهاد می شود نظام آموزشی کشور نسبت به رفع موانع و اجرای راه حل های وصول شده از این پژوهش اقدام نماید تا در زمینه جلوگیری از ترک تحصیل این دانش آموزان موثر واقع گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the lived experience of the causes of school dropout of students in the marginal areas of Ardabil

نویسندگان [English]

  • Mir Mustafa Saidi Ardabili 1
  • Sohrab Farajkhah 2
  • Morteza Javidpour 3
1 Master's degree in Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 محله استادشهریار-خ شهریار-کوی شهریا6پ12
3 PhD in Educational Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the lived experience of secondary school dropouts in the suburbs of Ardabil. This qualitative study was conducted with the participation and accompaniment of 18 drop-out students in the period of 1401-1396 in Ardabil city through purposive sampling and semi-structured interviews and the qualitative content analysis method was used to analyze the obtained information. The results showed that the reasons for dropping out of high school students are: personal factors (physical, psychological and personality barriers / negative attitude to continue education) and environmental factors (economy and livelihood / defective family function / dysfunctional educational environment / environment Improper life / injuries during school). The research results showed; Characteristics and factors that have caused secondary school students to drop out of school in the suburbs of Ardabil; It is a set of individual and environmental factors, so it is suggested that the country's education system to remove obstacles and implement the solutions obtained from this research to be effective in preventing the dropout of these students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dropping out
  • high school students
  • marginalized

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 14 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 تیر 1403