شناسایی و سطح بندی عوامل اثرگذار بر توسعه مراکز پیش دبستانی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی تهران، ایران

10.22098/ael.2024.14751.1421

چکیده

یکی از دغدغه‌های مراکز پیش دبستانی، این است که چگونه والدین را متقاعد نمایند که فرزندان خود را در این مراکز جهت آموزش و نگهداری به آنها بسپارند. لذا، مدیران مراکز پیش دبستانی نیز همانند مدیران سایر سازمان‌ها ناچارند کسب و کار خود را توسعه و مشتریان خود را با ارائه تجربیات مشتری لذت بخش و رضایت مندانه متقاعد نمایند. هدف مطالعه حاضر شناسایی و سطح‌بندی عوامل اثرگذار بر توسعه مراکز پیش دبستانی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری است.
این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها، از نوع آمیخته است که در دو مرحله تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری تفسیری صورت پذیرفته است. جامعه آماری متشکل از دو گروه است، گروه اول شامل مدیران مراکز پیش دبستانی شهر تهران بودند. گروه دوم متشکل از خبرگان دانشگاهی و مدیران مراکز پیش دبستانی شهر تهران هستند. در بخش کیفی ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بود.
نتایج بخش کیفی نشان داد که 9 عامل شامل آگاهی از برند مرکز پیش دبستانی، استراتژی بازاریابی، تعاملات با والدین، محتوای آموزشی، منابع مالی، شبکه سازی با ذینفعان، جایگاه تصویر (برند) مرکز پیش دبستانی، سازماندهی رویدادهای آموزشی آنلاین و طراحی محیط فیزیکی بر توسعه مراکز پیش دبستانی تاثیرگذارند. بر اساس نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری، بیشترین وابستگی در متغیرهای شبکه سازی با ذینفعان، تعاملات با والدین، آگاهی از برند مرکز پیش دبستانی و جایگاه تصویر (برند) بود. و متغیر منابع مالی از کمترین وابستگی و بیشترین اثرگذاری برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and leveling of factors affecting the development of preschool centers with the interpretive structural modeling approach

نویسندگان [English]

  • , somaye daraajati, 1
  • seyd rasul hoseini 2
  • masome oladiyan 3
1 PhD student in Educational Management, Islamic Azad University, Damavand Branch, Damavand, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Islamic Azad University, Damavand branch (Tehran), Department of Educational Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the concerns of preschool centers is how to convince parents to leave their children in these centers for education and maintenance. Therefore, managers of preschool centers, like managers of other organizations, have to develop their business and convince their customers by providing pleasant and satisfying customer experiences. The aim of the present study is to identify and level the influencing factors on the development of preschool centers with the interpretive structural modeling approach.
This research, in terms of purpose, is applied, and from the point of view of data gathering, it is of a mixed type, which done in two stages: thematic analysis and interpretive structural modeling. The statistical population consists of two groups, the first group included managers of preschool centers in Tehran. The second group consists of academic experts and managers of preschool centers in Tehran. In the qualitative section, the data-gathering tool was a semi-structured interview, and in the interpretive structural modeling section, the main data-gathering tool was a researcher-made questionnaire.
The results of the qualitative part showed that 9 factors include awareness of the preschool center's brand, marketing strategy, interactions with parents, educational content, financial resources, networking with stakeholders, image (brand) position of the preschool center, organizing online educational events, and physical environment design influenced on the development of preschool centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Business
  • Preschool Center
  • Marketing Strategy