مدلسازی تاثیر راهبردهای انگیزشی و یادگیری از طریق اراده بر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

2 دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.

3 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.

10.22098/ael.2024.15463.1452

چکیده

مقدمه و هدف: این پژوهش به منظور ارائه‌ی مدلی برای تاثیر راهبردهای انگیزشی و یادگیری از طریق اراده بر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام گرفت

روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر هدف: کاربردی؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی و اسنادی و از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) نیمسال دوم سال تحصیلی 1398-1397 در دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل می داد که در رشته‌های مختلف مشغول تحصیل بودند. این دانشجویان در زمان اجرای پژوهش، حداقل به مدت دو نیمسال تحصیلی، سیستم آموزشی را تجربه نموده بودند. حجم جامعه تقریباً برابر 1159 نفر گزارش شده است روش نمونه‌گیری در این پژوهش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. حجم نمونه‌ی کلی بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ قریب به 289 نظر گرفته شد که پس از تکمیل و پالایش آنها تعداد 256 پرسشنامه قابل تحلیل بود. در این پژوهش جهت جمع‌آوری داده‌ها از، پرسشنامه‌ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری، و پرسشنامه‌ی اراده استفاده گردید پرسشنامه‌ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1993) بازنویسی شده توسط دانکن و مک‌کیچی (2005) حاوی سه مولفه‌ی انگیزش (با پایایی88/0= α)، راهبردهای یادگیری (با پایایی92/0= α) و راهبردهای مدیریت منابع یادگیری (با پایایی77/0= α) در قالب پانزده زیرمقیاس؛ و پرسشنامه‌ی ارده با پنج مولفه و بیست ویک سوال و (با پایایی83/0) که توسط کوینیین و کلر تدوین و هنجاریابی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling the effect of motivational strategies and learning through will on the learning resource management strategies of graduate students

نویسندگان [English]

  • maryam mohamadi 1
  • hasan heydari 2
  • khalil gafari gafari 3
1 PhD student in educational psychology, Khomein branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
2 Associate Professor of Counseling Department, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
3 Assistant Professor, Counseling Department, Faculty of Humanities, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: This research was conducted in order to present a model for the effect of motivational strategies and learning through will on the learning resources management strategies of postgraduate students.

Research methodology: research method in terms of main strategy: quantitative; In terms of purpose: practical; In terms of implementation method: field and documentation, and in terms of analytical technique: descriptive-correlation. The statistical population of this study consisted of post-graduate students (major and doctoral) in the second semester of the academic year 1397-1398 at Mohaghegh Ardabili University, who were studying in different fields. At the time of conducting the research, these students had experienced the educational system for at least two semesters. The size of the population is reported to be approximately 1159 people. The sampling method in this research was simple random sampling. The overall sample size based on the Krejci-Morgan table, considering the error α = 0.05; About 289 questionnaires were considered, and after completing and refining them, 256 questionnaires could be analyzed. In this research, the questionnaire of motivation strategies for learning and the questionnaire of will were used to collect data, the questionnaire of motivation strategies for learning Pintrich et al. ) containing three components of motivation (with reliability α = 0.88), learning strategies (with reliability α = 0.92) and learning resource management strategies (with reliability α = 0.77) in the form of fifteen subscales; And the Arde questionnaire with five components and twenty-one questions (with a reliability of 0.83), which was compiled

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivational strategies
  • learning strategies
  • will
  • learning resource management strategies