نقش واسطه ای کارآفرینی درون سازمانی در رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی: شواهد تجربی از یک دانشگاه تربیت معلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان

10.22098/ael.2024.16119.1495

چکیده

چکیده

مقدمه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر واسطه ای کارآفرینی درون سازمانی در رابطه بین سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیان بود.

روش‌شناسی پژوهش: نوع تحقیق توصیفی و روش آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی به تعداد ۲۸۵ نفر بود. داده ها از نمونه ۱۴۴ نفر از کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان به شکل تصادفی ساده جمع آوری شد. از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) به منظور بررسی رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی و همچنین تأثیر واسطه ای کارآفرینی درون سازمانی در رابطه بین سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین ابعاد سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی رابطه معنادار، خطی و مثبت وجود دارد. علاوه بر این، کارآفرینی درون سازمانی می تواند نقش واسطه ای بین ابعاد سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی داشته باشد.

بحث و نتیجه‌گیری: این مطالعه به مدیران و سیاست گذاران دانشگاه کمک می کند تا ضمن درک ویژگی های سازمان یادگیرنده و رابطه آن با عملکرد شغلی و اهمیت نقش واسطه ای کارآفرینی درون سازمانی، برنامه ها و ابزار لازم را در زمینه ارتقا عملکرد شغلی کارکنان به خدمت بگیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mediating role of intrapreneurship in the relationship between learning organization dimensions and job performance: Empirical evidence from a teacher training university

نویسنده [English]

  • Farhad Alipour
Assistant Professor of Educational Management Department of Farhangian University
چکیده [English]

Abstract

Introduction and Purpose: This research aimed to examine the mediating role of intrapreneurship in the relationship between learning organization characteristics and the job performance of Farhangian University employees.

Research Methodology: The study employed a descriptive correlational design, with a statistical population of 285 employees from the Central Organization. Data were collected from a simple random sample of 144 employees. The structural equation modeling (SEM) analyzed the relationship between learning organization dimensions and job performance, while assessing the mediating effect of intrapreneurship.

Findings: Results indicated a significant, positive linear relationship between the dimensions of a learning organization and job performance. Furthermore, intrapreneurship acts as a mediator in this relationship.

Discussion and Conclusion: This study helps university human resource managers and policymakers understand the characteristics of a learning organization, their impact on job performance, and the critical mediating role of intrapreneurship, enabling the development of programs aimed at enhancing employee performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning organization
  • Intrapreneurship
  • Farhangian university
  • Job performance