رهبری یادگیری محور و انگیزش پژوهش: چگونه تعاملات مدیر - معلم مسیر یادگیری و پژوهش را هموار می‌سازد؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22098/ael.2024.16076.1491

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف رهبری یادگیری محور و انگیزش پژوهش: تنیدگی یادگیری و پژوهش در پرتو تعاملات مدیر - معلم مدارس ابتدایی شهر شهریار در سال 1403-1402 انجام شده است. روش پژوهش: پمیدان پژوهش را مدیران مدارس ابتدایی شهر شهریار تشکیل دادند. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند بود که با 15 نفر از مدیران مدارس شهر شهریار مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام گرفت. یافته‌ها: در قسمت موانع، رهبری یادگیری محور دارای پنج مقوله شامل: بروکراسی و ناکارآمدی، چالش‌های رهبری، موانع پژوهش و یادگیری، انگیزش و توانمندی، مسائل اجتماعی و اقتصادی؛ و انگیزش پژوهش داری شش مقوله شامل: ضعف انگیزش در پژوهش، چالش‌های مدیریتی و ساختاری، موانع و مشکلات پژوهشی، آموزش و توسعه مهارت‌ها، نیازهای نامنطبق، چالش‌های تحقیقاتی است. در قسمت راهکارهای استقرار، برای رهبری یادگیری محور دارای چهار مقوله شامل: شوق‌آفرینی و حمایت، مدیریت مؤثر آموزشی، همکاری و تعامل، فرهنگ و حل مسئله؛ و برای انگیزش پژوهش داری چهار مقوله شامل: توجه به انگیزه‌های معلم در پژوهش، زیرساخت‌های پژوهشی و آموزشی، رهبری و مدیریت پژوهش، عملگرایی و نوآوری در پژوهش است. در قسمت نتایج پیاده‌سازی برای رهبری یادگیری محور دارای شش مقوله شامل: یادگیری تحول‌آفرین، پژوهش‌های کاربردی، رفع موانع بودجه‌‌ای، رفع معضلات آموزشی و معلمی، بهبود فناوری مدارس، بهبود وضعیت آموزش‌وپرورش؛ و برای انگیزش پژوهش دارای چهار مقوله شامل: رشد پژوهشی و آموزشی، بهبود روش‌های تدریس و یادگیری، توسعه مهارت‌های تخصصی و همکاری، حل مسائل اجتماعی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Learning-Centered Leadership and Research Motivation: How Principal-Teacher Interactions Facilitate the Pathway of Learning and Research

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Faghirnezhad 1
  • Kayvan Bolandhemmatan 2
  • Naser Shirbagi 3
1 Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: This study aims to explore Learning-Centered Leadership and Research Motivation by examining the integration of learning and research in light of principal-teacher interactions in primary schools in Shahriar City during the 2023-2024 academic year. Methodology: The research field consisted of primary school principals in Shahriar City, and purposeful sampling was employed. Semi-structured interviews were conducted with 15 principals. . Findings: In the obstacles section, Learning-Centered Leadership was categorized into five themes: bureaucracy and inefficiency, leadership challenges, barriers to research and learning, motivation and empowerment, and social and economic issues. Research Motivation was classified into six themes: lack of motivation in research, managerial and structural challenges, research barriers and difficulties, training and skill development, misaligned needs, and research challenges. In the strategies for implementation section, Learning-Centered Leadership encompassed four categories: inspiration and support, effective educational management, collaboration and interaction, and problem-solving culture. For Research Motivation, four categories were identified: addressing teacher motivation in research, research and educational infrastructure, research leadership and management, and pragmatism and innovation in research. In terms of outcomes, Learning-Centered Leadership resulted in six categories: transformative learning, applied research, overcoming budgetary constraints, addressing educational and teaching challenges, improving school technology, and enhancing the overall education system. Research Motivation yielded four outcomes: growth in research and education, improvement in teaching and learning methods, development of specialized skills and collaboration, and resolving social issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning-Focused Instructional Leadership
  • Research Motivation
  • Teachers
  • Education
  • Learning