طراحی الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازه‌گرایی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

4 دانشیار، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

10.22098/ael.2024.14952.1427

چکیده

اجرای بازی وارسازی در آموزش کودکان همواره با موانعی همانند کمبود زمان برای آماده‌سازی بازی، عدم دانش روش‌شناختی معلمان و کمبود منابع روبرو بوده است.

این پژوهش ذیل پارادایم تفسیرگرایی و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد به دنبال ارائه الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازه‌گرایی اجتماعی است. داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق با 12 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش کودکان بویژه افراد دارای تجربه اجرای آموزش کودکان در سطح پیش دبستانی و مدیران مراکز پیش دبستانی در شهر تهران و 8 نفر از اساتید دانشگاه گردآوری شد. داده‌های حاصل با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 2020 و مبتنی بر نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی دسته‌بندی شدند.

مفهوم بازی وارسازی آموزش در محیط یادگیری سازنده گرا به عنوان پدیده محوری انتخاب شد. شرایط علی در چهار دسته عوامل محتوای برنامه درسی، عوامل نهادی، انگیزه‌ها و نگرش‌های مدیر مهدکودک و تسهیلگر بودن معلم جای گرفتند و چهار مقوله اصلی شامل تربیت مربی، طراحی محیط یادگیری سازنده گرا در کلاس درس، تشویق کودکان از طریق انگیزه‌های بیرونی و فضای یادگیری آگاهانه به عنوان راهبردهای کنش و واکنش انتخاب شدند. عوامل مداخله گر در سه دسته عوامل آزادی عمل کودک در کلاس درس، خانواده و نحوه مدیریت کلاس درس شناسایی شدند. محیط مناسب مهد کودک، دسترسی به منابع و فضای فرهنگی- اجتماعی نیز به عنوان عوامل زمینه ساز تعیین شدند و در نهایت پیامدها دسته بندی شدند.

.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Gamification of Preschool Children Education Model based on Social Constructivism Approach

نویسندگان [English]

  • shadi banani 1
  • Elham Kaviani 2
  • faranak mosavi 3
  • zohre sabzianpour 4
1 1. PhD student, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
4 Associate Professor, Faculty of Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Gamification implementation in children's education has always faced obstacles such as lack of time to prepare the game, teachers' lack of methodological knowledge, and lack of resources. Accordingly, it is necessary to study gamification from the perspective of learning approaches, including social constructivism, which emphasizes social interaction between learners.

research methodology: This research under interpretive paradigm and with a qualitative approach based on Grounded theory seeks to present a gamification model of preschool children's education with a social constructivist approach. The data was collected through in-depth interviews with 12 children's education specialists, especially people with experience in implementing children's education at the preschool level and managers of preschool centers in Tehran and 8 university professors. The resulting data categorized using MAXQDA version 2020 software and based on the Foundation's Grounded theory in three stages of open, central and selective coding.

Findings: The education gamification concept in the constructivist learning environment was chosen as the central phenomenon. Causal conditions placed in four categories of curriculum content factors, institutional factors, kindergarten manager's motivations and attitudes, and teacher's facilitation, and the four main categories include teacher training, designing a constructivist learning environment, encouraging children through external motivations and learning environment chosen as action and reaction strategies. The intervening factors identified in three categories of the child's freedom of action in the classroom, family and classroom management, kindergarten suitable environment, and access to resources, and cultural-social environment determined as underlying factors and finally the consequences categorized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gamification
  • Preschool Children
  • Social Constructivism
  • Grounded Theory