ارائه الگوی عوامل موثر بر رهبری دیجیتال در صنعت ورزش: رویکرد فرا ترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه محقق اردبیلی

10.22098/ael.2024.16226.1499

چکیده

هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی عوامل موثر بر رهبری دیجیتال در صنعت ورزش با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب می‌باشد.

این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری،61 پژوهش منتشرشده (مقاله، پایان نامه، رساله) در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی معتبر داخلی و خارجی بود که بر اساس کلید واژه‌ رهبری دیجیتال به‌منظور دستیابی به نمونه‌ ی نظری که اشباع نظری را موجب گردد، بررسی و مطالعه شده اند. برای جست‌وجوی کلید واژه‌ها محدوده زمانی 1390 الی 1403 در نظر گرفته شد. در زمینه نمونه‌گیری، 33 مطالعه مرتبط با استفاده از رویکرد هدفمند انتخاب شد. برای بررسی روایی پژوهش جهت تعیین روایی از روایی توصیفی که دربرگیرنده‌ی تمامی گزارش های تحقیقات مرتبط با موضوع و شناسایی و توصیف اطلاعات هر کدام از گزارش های موجود در مطالعه توسط متخصصین تحقیق کیفی و خبرگان تایید شد و همچنین جهت پایایی کدگذاری ها با استفاده از ضریب توافق کاپا با مقدار 85/0 استفاده شده است. شیوه انجام این پژوهش فراترکیب است.

براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمع‌آوری داده‌ها 102 کد باز شناسایی شد که در 17 زیر مقوله و 3 مقوله اصلی عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی دسته بندی شدند.

نتایج نشان داد که وجود رهبری دیجیتال در صنعت ورزش کشور باعث بهبود فرایند سازگاری و پاسخگویی به تحولات عصر دیجیتال درصنعت ورزش کشور خواهد شد و پیامدهای درون سازمانی و برون سازمانی خوبی در پی خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing a model of factors affecting digital leadership in the sports industry: a Meta-synthesis approach

نویسندگان [English]

  • Ahsan Mohammadi Ongut
  • Mehrdad Moharramzadeh
  • Nasrin Azizian Koan
  • Farzad Nobakht
University of Mohagheghe Ardabili
چکیده [English]

The purpose of this research is to provide a model of factors affecting digital leadership in the sports industry using a qualitative meta-synthesis approach.

:This research was conducted within the framework of a qualitative approach and using the meta-synthesis method with the seven-stage approach of Sandelowski and Barroso (2007). The statistical population was 61 published studies (articles, theses, dissertations) in reputable domestic and foreign scientific databases that were reviewed and studied based on the keyword digital leadership in order to achieve a theoretical sample that would cause theoretical saturation. In the field of sampling 33 relevant studies were selected . To examine the validity of the research, descriptive validity was used to determine the validity, which included all research reports related to the topic and the identification and description of the information in each of the reports in the study, which was confirmed by qualitative research specialists and experts. Also, the reliability of the coding was determined using the Kappa agreement coefficient with a value of 0.85. The method of conducting this research is meta-synthesis.

Based on the results of data analysis, 102 open codes were identified for data collection, which were categorized into 17 subcategories and 3 main categories: individual factors, organizational factors, and environmental factors.

The results showed that the existence of digital leadership in the country's sports industry will improve the process of adaptation and response to the developments of the digital age in the country's sports industry and will have good internal and external consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Leadership
  • Sports Industry
  • Metasynthesis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 30 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 12 آذر 1403