ارتباط‌یابی نقش رهبری تحول آفرین در سازمان یادگیرنده‌ی کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. فرهنگی

2 دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی

4 دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

5 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22098/ael.2024.15624.1461

چکیده

مقدمه و هدف: سازمان­ها برای بهبود یادگیری بیشتر خود در محیط­های پیوسته در حال تغییر به رهبری تحول آفرین نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف ارتباط­یابی نقش رهبری تحول آفرین در سازمان یادگیرنده­ی کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) انجام گرفت.
روش­شناسی پژوهش: جامعه آماری این مطالعه شامل کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با جمعیت 460 نفر در سال 1403 ­بود. روش نمونه­گیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان 132 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آوولیو (2000) و پرسشنامه محقق ساخته سازمان یادگیرنده میر آقاپور اقدم (1388) و استفاده شد. روایی ابزارها با نظر استادان علوم تربیتی و روانشناسی تأیید شد. داده­ها با شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه (MLP) در نرم افزار Spss.25 تحلیل شد. نتایج نشان داد ارتباط­یابی رهبری تحول آفرین بر سازمان یادگیرنده دارای یک لایه ورودی با 6 گره و یک لایه پنهان با 6 گره است و شبکه عصبی مصنوعی به خوبی قادر است پرش­ها و روند سازمان یادگیرنده را از روی رهبری تحول آفرین پیش­بینی کند.
یافته­ها: یافته­ها نشان می­دهد که ویژگی­های آرمانی (100/0) بیشترین تأثیر و حمایت توسعه­گرا (ملاحظات فردی) (2/17) کمترین تأثیر ضریب اهمیت را در بر آورد سازمان یادگیرنده در بر می­گیرد.
بحث و نتیجه گیری: آموزش و مربیگری بر رهبران در سازمان آموزش و پرورش می­تواند باعث تقویت کیفیت رهبری تحول آفرین و همچنین بهبود آن گردد. بدین ترتیب امید است بتوان سطح یادگیری سازمان را نسبت به چشم­انداز و مأموریت سازمان افزایش داد و نیروی کار منسجم و با انگیزه­تر را پرورش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Correlating the role of transformational leadership in the learning organization of education workers in Alborz province with the approach of artificial neural network (ANN)

نویسندگان [English]

  • keyvan Assa 1
  • soudabe Ebrahimi Naseri 2
  • Adel Zahed Bablan 3
  • Mehdi Moini Kia 4
  • Hamid Ahmadi Hedayat 5
1 PhD student in Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azad University, Research Sciences Unit, Tehran, Iran
2 PhD student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
4 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
5 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: Organizations need transformational leadership to improve their learning in continuously changing environments. The present research was conducted with the aim of identifying the role of transformational leadership in the learning organization of education workers of Alborz province with the approach of artificial neural network (ANN).
research methodology: The statistical population of this study included education workers of Alborz province with a population of 460 people in 1403. The random sampling method was simple. The sample size was considered to be 132 according to the Krejci-Morgan model. To collect data, the transformational leadership questionnaire of Bass and Avolio (2000) and the researcher questionnaire of Mir Aghapour Aghdam Learning Organization (2008) were used. The validity of the instruments was confirmed by the opinion of professors of educational sciences and psychology. The data were analyzed with Multi Layer Perceptron (MLP) artificial neural network in Spss.25 software. The results showed that the transformational leadership communication on the learning organization has an input layer with 6 nodes and a hidden layer with 6 nodes and the artificial neural network is well able to predict the jumps and trends of the learning organization from the transformational leadership. slow nose
Findings: The findings show that ideal characteristics (0.100) have the most influence and developmental support (individual considerations) (17.2) have the least influence on the importance coefficient of the learning organization.
Conclusion: Training and coaching of leaders in the education organization can strengthen the quality of transformational leadership and also improve it. In this way, it is hoped that the learning level of the organization can be increased in relation to the vision and mission of the organization and to cultivate a more coherent and motivated workforce.

کلیدواژه‌ها [English]

  • transformational leadership
  • learning organization
  • artificial neural network

Arifin, S., Darmawan, C.F., Hartanto, B., Rahman, A. (2022). Human Resources based on total Quality Management. Journal of social science studies, 2 (1), 17- 20. [DOI:10.56348/jos3.v2i1.22]

Bass, B.M. (1985). Leadership and performance Beyond Expectations. New york: Free press.

Duffield, S., Jonathan whitty, S. (2015). Developing a systemic lessons Learned knowledge model for organizational Learning through project. International journal of project Management, 33 (2), 311-324.[ DOI:10.1016/j.ijproman.2014.07.004]

Dong, B. (2024). Environmental dynamisms influence on firm growth: Transformational leadership and strategic flexibility insights. The Journal of High twchology management Research, 35(2), 100499. [https://doi.org/10.1016/j.hitech.2024.100499]

Darmawan, D. R., Mardikaningsih, E. A., Sinambele, S., Arifin, A.R., Putra, M., Hariani, M., Irfan, Y.R., Hakim, A., Issalillah, F. (2022). The Quality of Human Resources, Job performance and Employee Loyalty, International Journal of psychosocial Rehabilitation, 24 (3), 2580- 2592.[ DOI:10.37200/IJPR/V24I3/PR201903]

Eken, G., Bilgin, G., Dikmen, I., Talat Birgonul, M. (2020). A Lessons-Learned tool for organizational Learning in construction. Automation in construction, 110, 102977. [DOI:10.1016/j.autcon.2019.102977]

Lin, G. (2023). Transformational leadership and innovative work behavior : The role of identification, voice and innovation climate. International Journal Hospitality Managemrnt. 113, 103521. [https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103521]

Mir-Aghapoor-Ghadam, Seyed Asghar (2009). Study of the Education Department of Islamshahr County Based on the Dimensions of the Learning Organization. Master's Thesis. Islamic Azad University. Garmsar Branch.(in Persian)

Moradi, Khadija (2015) The relationship between transformational leadership and organizational culture with knowledge management of female elementary school teachers in Shiraz District 3, thesis for a master's degree, in the field of educational sciences - educational management, Islamic Azad University. Marvdasht Branch. .(in Persian)

Mardikaningsih, R., Munir, M. (2021). Studi tentang variable kepemimpinan, Komitmen organisasi dan Intensi Turnover. Journal of Trends Economics and Accounting Resarch, 2 (1), 17- 21.

Phuc Nguyen, N., Thi Thuy Hang, N., Hiep, N., Flynn, M. (2023). Does transformation Leadership influence organizational culture and organizational performance: Empirical evidence from an emerging country. IIMB Management Review, 35(4), 382-392.[ https://doi.org/10.1016/j.iimb.2023.10.001]

Pazireh, T., Rahimi, Gh., Nejad Irani, F., Bohlouli, N. (2019). Model Development for Establishment of smart organization: case study of the social security organizational. Transaction Journal ofEngineering, Management, & Applied sciences & Technologies, 10 (4), 559-565.

Rezaian, Ali. (2011). Fundamentals of Organization and Management. Tehran: Samt Publications. (in Persian)

Rojak, J. A. (2024). The Rrlationship of Transformational Leadership and organizational commitment in Higher Education. Bulletin of science, Technology and society, 3 (1), 14- 20.[ DOI:10.62775/edukasia.v5i1.926]

Rojak, J. A., Munir, M. (2023). The Relationship Between Leadership styles and Human Resource Management Practices. International Journal of service, Management, Engineering, and Technology, 4 (2), 1-5.

S.Aby, E., Shroff, H., Winters, A., Kaplan, A., Patel, P., S.Vogel, A., Mikolajczyk, A. (2023). A Framework for creting a Foamed organization in Gastroenterology: Lessons Learned from the Liver Fellow Network. Clinical Gastroenterology and Hepatology, 21 (2), 256-259.[ doi: 10.1016/j.cgh.2022.08.014.]

Tavakoli, Alireza; Saleh Darjani, Sakineh; Faraji, Vajiheh; Fallah, Ainaz. (2017). Transforming the School into a Learning Organization. Fourth International Conference on Psychology, Educational Sciences and Social Studies, Georgia, International Academy of Sciences of Georgia. (in Persian)