شناسایی مولفه‌های اصلی دانشگاه دوسوتوان با رویکرد موازنه بین بهره‌برداری و اکتشاف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22098/ael.2025.18042.1619

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف ارتقاء مدیریت راهبردی دانشگاه‌های جامع ایران، به شناسایی مؤلفه‌های دانشگاه دوسوتوان پرداخته است؛ مدلی که با توازن میان بهره‌برداری و اکتشاف، پویایی، کیفیت و پاسخ‌گویی به تحولات را تقویت می‌کند.

روش پژوهش: طرح پژوهش کیفی و موردِ مطالعه دانشگاه‌های جامع ایران بوده‌اند. جهت جمع آوری داده‌ها، به صورت هدفمند با مدیران خبره آموزش و پژوهش دانشگاهی مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت که پس از 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. تحلیل مصاحبه‌ها با روش تحلیل مضمون انجام گرفت و تطبیق نتایج با یافته‌های کتابخانه‌ای، رواسازی و درصد پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کدگذارِ قابل قبول بر اعتبار یافته‌ها صحه گذاشت.

یافته‌ها: پس از تحلیل مضمون در بخش بهره‌برداری 6 مضمون اصلی (14 مضمون فرعی) شامل سیاست‌های دانشگاهی، ساختارهای دانشگاهی، تعامل دانشگاه و صنعت، توسعه آموزش و پژوهش، مالی و بودجه، فرهنگ دانشگاهی و در بخش اکتشاف، 6 مضمون اصلی (12 مضمون فرعی) شامل آموزش و ارزیابی، ساختار و فناوری آینده نگر، بودجه و منابع مالی، سیاست و فرهنگ نوآورانه، مدیریت استراتژیک، پژوهش و آینده‌پژوهی استخراج گردید. همچنین 6 راهبرد جهت موازنه بین بهره‌برداری و اکتشاف در دانشگاه در قالب 2 مضمون اصلی 1)سیاست و ارزیابی و2) منابع و ساختار، معین و نتایج در قالب مدلی اکتشافی ارائه گردید.

نتیجه گیری: مدل دوسوتوانی دانشگاهی با تلفیق کارآمدی عملیاتی و نوآوری آینده‌نگر، الگویی برای گذار به دانشگاه نسل پنجم ارائه می‌دهد و با توازن بهره‌برداری و اکتشاف، تصمیم‌گیری راهبردی و تسهیل بهره برداری را در مدیریت دانشگاهی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Core Components of an Ambidextrous University with a Balanced Approach between Exploitation and Exploration

نویسندگان [English]

  • Pouriya Sardasht 1
  • Mahmood Abolghasemi 2
  • Mohammad Ghahramani 2
  • Farnoosh َAlami 3
1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran,
2 Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: This study aims to enhance strategic management in comprehensive universities in Iran by identifying the key components of an ambidextrous university model. This model strengthens dynamism, quality, and responsiveness to change through a balance between exploitation and exploration.



Research Method: A qualitative research design was employed, focusing on comprehensive universities in Iran. Data were collected through purposive semi-structured interviews with experienced academic managers in education and research. Theoretical saturation was achieved after 14 interviews. Thematic analysis was used to interpret the data, and the findings were validated through triangulation with literature, acceptable test-retest reliability, and inter-coder agreement.



Findings: Thematic analysis revealed six main themes (with 14 sub-themes) in the exploitation domain: university policies, academic structures, university-industry interaction, development of education and research, finance and budgeting, and academic culture. In the exploration domain, six main themes (with 12 sub-themes) were identified: education and assessment, futuristic structures and technologies, financial resources, innovative policies and culture, strategic management, and future-oriented research. Additionally, six strategic approaches for balancing exploitation and exploration were categorized under two main themes: (1) policy and evaluation, and (2) resources and structure. These results were synthesized into an exploratory model.



Conclusion: The proposed ambidextrous university model integrates operational efficiency with forward-looking innovation, offering a strategic framework for transitioning to fifth-generation universities. By balancing exploitation and exploration, it facilitates strategic decision-making and enhances performance optimization in university management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Exploitation
  • Exploration
  • Ambidexterity
  • Organizational Ambidexterity
  • Ambidextrous University

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 20 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 12 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1404