توسعه مدل آموزش سیّار در دانشگاه تهران با رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22098/ael.2025.18246.1633

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف توسعه مدل آموزش سیّار در دانشگاه تهران با رویکرد کیفی انجام شده است.

روش‌شناسی پژوهش: روش تحقیق تحلیل محتوای مرسوم بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاه‌های سراسر کشور در حوزه‌ی آموزش عالی و آموزش سیّار در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تا رسیدن به اشباع نظری با تعداد 11 نفر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. اعتبار مصاحبه‌ها از نوع درونی بود و برای سنجش پایایی از پایایی بازآزمون استفاده شد.

یافته‌ها: برای تحلیل داده‌ها از روش «تحلیل‌محتوا» استفاده شد. از بین 260 کد اولیه، 152کد طبقه‌بندی شده، 23 زیرطبقه و 4 طبقه اصلی برای توسعه آموزش سیّار در دانشگاه تهران شامل: 1- بعد ساختاری (فنّاوری، فرهنگی- اجتماعی، کارایی و اثربخشی، رهبری و مدیریت، امنیت و حفظ اطلاعات، پشتیبانی، برنامه‌ریزی در سطح کلان) 2- بعد آموزشی (نیازسنجی، تدوین اهداف، برنامه‌ریزی در سطح خرد، محتوا، اجرا، ارزشیابی، یاددهنده ، یادگیرنده) 3- بعد ارتباطی (شبکه‌سازی و مشارکت، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاقی، دسترسی‌پذیری) 4- بعد روانشناختی (اضطراب، لذت بردن، نگرش، یادگیری‌پذیری، سودمندی) شناسایی و تحلیل شد و مدل مورد نظر ارائه شد.

بحث و نتیجه‌گیری: بهره‌گیری از توسعه مدل آموزش سیّار در دانشگاه تهران در پژوهش حاضر برای توسعه آموزش در این دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی جهت ارتقاء وضعیت آموزش سیّار توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing Mobile Learning Model at Tehran University with a Qualitative Approach

نویسندگان [English]

  • Zeynab JahanBin 1
  • MohammadAli Hosseini 2
  • Kamran Mohammad Khani 1
1 Department of Higher Education Administration, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Higher Education Administration, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: The present research was done with the aim to develope mobile learning model at Tehran University with a qualitative approach.

Research methodology: The method of present study was conventional content analysis and the statistical population consisted of all proficient of the country universities in the domain of higher and mobile learning during 2022-2023; among them 11 people were chosen through semi-structural interviews. The validity of interviews was inner validity and in order to estimate the reliability, the interviews were approved through re-test reliability test.

Findings: According to the obtained results of ‘Content Analysis’, through 260 initial codes, 152 categorized codes, 23 sub-themes and 4 main themes were identified and analyzed for the development of mobile learning in Tehran University; which was consisted of 1. Structural dimension(Technology, Cultural- Social, efficiency and Effectiveness, Leadership and Management, Security and data storage, Support, Planning in massive level), 2. Educational Dimension (Needs assessment, Determining the goals, Planning in a small level, Content, Performance, Evaluation, Teaching, Learning) 3. Interactional Dimension (Networking and cooperation, Social and ethical responsibility, Accessibility) and 4. Psychological dimension(Anxiety, Joy, Attitude, Learnability, Efficiency); the desired model was offered afterward.

Conclusion: Hence, the utilization of developed model for mobile learning at Tehran University in present research can be numerated as an appropriate guide in order to expand educational level of Tehran University and other higher education to increase mobile learning status.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education Development
  • Mobile Learning
  • Higher Education System
  • Tehran University

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 17 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 26 مهر 1404