الگوی رهبری یادگیری‌محور در مدارس ابتدایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان

10.22098/ael.2023.13073.1291

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تبیین ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای رهبری یادگیری محور در مدارس ابتدایی ایران بوده است. پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری است و از نظر ماهیت، هدف، رویکرد، و روش به ترتیب اکتشافی، کاربردی، استقرایی، و کیفی است. همچنین راهبرد مورد استفاده، تحلیل تماتیک بوده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش، 10 نفر از معلمان مدارس ابتدایی در سطح کشور بودند که با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که قابلیت اعتماد آن‌ها بر مبنای معیارهای چهارگانه باورپذیری، اطمینان‌پذیری، تأییدپذیری و انتقال‌پذیری تأیید شد. اکتشاف مفاهیم اولیه، مضامین فرعی و مضامین اصلی، از طریق تحلیل تماتیک و با استفاده از کدگذاری باز، مقایسه مستمر داده‌ها، و یادداشت‌برداری تحقق پیدا کرد. نتایج این پژوهش دستیابی به الگوی رهبری یادگیری‌محور مشتمل بر 60 مفهوم، 20 تم فرعی و 9 تم اصلی بود. تم‌های اصلی بیانگر رهبری یادگیری‌محور عبارت از توسعه چشم‌انداز یادگیری، نظارت و راهنمایی تحولی، حمایت از توسعه حرفه‌ای معلم، توسعه اجتماعات حرفه‌ای یادگیری، حمایت از توسعه فعالیت‌های پداگوژیکی، الگوی یاددهی یادگیری، ایجاد جو تعامل خانه و مدرسه مبتنی بر یادگیری، تأمین منابع مورد نیاز یادگیری، و عطف توجه به دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Model of Learning-Centered Leadership in Iran's Elementary Schools

نویسندگان [English]

  • khalil zandi 1
  • siamak sadeghi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 PHD student in Educational Management , Bu Ali sina university, Hamedan,
چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the dimensions, components and indicators of learning-centered leadership in elementary schools of Iran. This research is based on interpretative paradigm and with regarding to nature, purpose, approach, and method, it is respectively: exploratory, applied, inductive, and qualitative. In addition, thematic analysis selected as research strategy. The participants in this research were 10 elementary school teachers across the country who selected using the purposeful sampling approach and the snowball sampling method. Data collection tool was a semi-structured interview and its Trustworthiness confirmed based on the four criteria of Credibility, Dependability, Confirmability and Transformability. concepts, sub-themes and main themes were realized through thematic analysis and using open coding, continuous comparison of data and note-taking. The results of research were designing a model for learning-centered leadership consisting of 60 concepts, 20 sub-themes and 9 main themes. The main themes included: development of a learning vision, developmental supervision, supporting of teacher professional development, development of professional learning communities, supporting pedagogical activities, learning -teaching modeling, creating a home-school interaction atmosphere based on learning, providing learning resources, and special attention to students with learning difficulties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning-centered leadership
  • learning vision
  • learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 21 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 29 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1402