نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی، تطبیقی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2
استادیار، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
3
استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
5
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
10.22098/ael.2023.13521.1330
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارزیابی عملکرد سازمانی با رویکرد خلاقیت و نوآوری در آموزش عالی ارائه شده است. امروزه به دلیل رشد و پیشرفت سریع تکنولوژی، سازمانهایی میتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند که بتوانند تمامی فعالیتهای خود را بر پایه خلاقیت و نوآوری ترسیم کنند. دانشگاهها نیز از این مسأله مستثنی نیستند و باید جهت رقابت با سایر دانشگاهها بتوانند عملکرد خود را بر پایه خلاقیت و نوآوری ترسیم کنند.
روششناسی پژوهش: . پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به سبک دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاهها (دارای حداقل 5 سال سابقه خدمت و حداقل مدرک دکتری) تشکیل میداد که حجم نمونه پس از اشباع نظری به تعداد 12 نفر و بهصورت هدفمند قضاوتی انتخاب گردید. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش فن مضمون (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. اعتبار مطالعه در این پژوهش از منابع مختلفی همچون اساتید حوزه مدیریت، بررسی ادبیات پژوهشی و بهکارگیری بیش از یک پژوهشگر و همچنین برای بررسی پایایی پژوهش نیز از ضریب پایایی هولستی استفاده شده است.
یافتهها: . بر اساس تحلیل مصاحبههای صورت گرفته، 247 کد در مرحله کدگذاری باز به دست آمد که پس از حذف کدهای مشابه به 112 کد پایه کاهش یافت که در نهایت این کدها در 33 مقوله فرعی دستهبندی شدند. در نهایت با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه دادهبنیاد، کدها و مقولههای شناسایی شده در شش طبقه هستهای شامل؛ شرایط علی(تشویق منابع انسانی، کار تیمی، حمایت از تغییرات، حمایت از آزاداندیشی، و تأمین مالی)؛ شرایط زمینهای(فرهنگ خلاق و نوآور، منابع انسانی خلاق و نوآور، مدیریت دانش، حمایت مدیران،وجود قوانین خلاقانه و نوآورانه)؛ مقوله محوری(عملکرد سازمانی، کارایی، بهره وری، خلاقیت و نوآوری)؛ عوامل مداخلهگر(جغرافیای دانشگاه، رتبه دانشگاه، تعداد دانشجویان، دوره های تحصیلی، رشته های تحصیلی،درجه علمی اساتید، دسترسی آسان، هزینه کم، شانس بالای اشتغال بعد از فراغت از تحصیل)؛ راهبردها(نظارت و ارزیابی، پذیرش تغییر، مسئولیت پذیری، فرهنگ یادگیری، تمرکززدایی در سازمان، مدیریت استعداد، برنامه ریزی)؛ و پیامدها قرار گرفتند
بحث و نتیجهگیری: پیامدهای ارزیابی عملکرد با رویکرد خلاقیت و نوآوری در آموزش عالی میتواند شامل؛ ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بینالمللی، افزایش کارایی، افزایش بهرهوری، ارائه خدمات به صنایع، تأمین نیازهای جامعه و ... باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Providing an organizational performance evaluation model with creativity and innovation approach in higher education
نویسندگان [English]
-
robab hazrati kondeh
1
-
mohammad rouhi eisaloo
2
-
mohammad kheir andish
3
-
eshag rasoli
4
-
behnam azadi
5
1
PhD student, Department of Public Administration, Comparative and Development, Islamic Azad University,
Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
2
Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University,
Ardabil, Iran.
3
Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
4
Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
5
Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University,
Ardabil, Iran.
چکیده [English]
Background and Objective: The current research is presented with the aim of evaluating the organizational performance model with the design of creativity and innovation in higher education. Program Due to the rapid growth and development of technology, organizations can remain in the field of competition by designing their activities based on creativity and innovation. Universities are also exempted from this issue and should draw their performance based on creativity and innovation to compete with other universities.
research methodology: In terms of the nature of the data, the research is of qualitative type in the style of data base. The participants of the research were university faculty members (with at least 5 years of service experience and at least a doctorate degree), and the sample size after theoretical saturation was 12 people and in a purposeful judgment. selected. Data collection was done through semi-structured interview and data analysis using thematic method (open coding, axial coding and selective coding) and using MAXQDA software.
Findings: Based on the analysis of interviews, 247 codes were obtained in the open coding stage, which were reduced to 112 basic codes after removing similar codes, and finally these codes were categorized into 33 subcategories. Finally, based on the systematic approach in database theory, the codes and categories identified in six core classes include; Causal conditions (encouraging human resources, teamwork, support for change, support for free thinking, and funding); background conditions (creative and innovative culture, creative and innovative human resources, knowledge management, managers' support, existence of creative and innovative laws); central category (organizational performance, efficiency, productivity, creativity and innovation); Intervening factors (geography of the university, ranking of the university, number of students, courses of study, fields of study, scientific degree of professors, easy access, low cost, high chance of employment after graduation); Strategies (monitoring and evaluation, acceptance of change, accountability, learning culture, decentralization in the organization, talent management, planning); And the consequences were placed.
Conclusion: The consequences of performance evaluation with creativity and innovation approach in higher education can include; Improving the position of the university at the national and international level, increasing efficiency, increasing productivity, providing services to industries, meeting the needs of society, etc.
کلیدواژهها [English]
-
appraisal
-
organizational performance
-
creativity
-
innovation
-
Grounded Theory