تأثیر سبک‌های رهبری و اخلاق حرفه‌ای بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اثربخشی سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش استان لرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز،ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، لرستان، ایران

10.22098/ael.2023.12679.1257

چکیده

این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد معادلات ساختاری است و در زمرۀ تحقیقات کمّی از نوع توصیفی-پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش استان لرستان (1311 نفر) بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران، به تعداد 297 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه "اندازه‌گیری رهبری مدیران" آوالیو و همکاران (2007) و پرسشنامۀ "رفتار شهروندی سازمانی معلمان" پودساکف و همکاران (2000) استفاده شد. که روایی آن‌ها با روایی سازه؛ و پایایی آن‌ها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که فرضیه تأثیر سبکهای رهبری بر رفتار شهروندی رد، و بر اثربخشی سازمانی تأیید شد، همچنین فرضیه تأثیر اخلاق حرفه‌ای بر رفتار شهروندی سازمانی و اثربخشی سازمانی و فرضیه تأثیر اثربخشی سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تأیید شد اثربخشی توانست نقش میانجی کامل بین سبک‌های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی و میانجی ضعیف بین اخلاق حرفه‌ای و رفتار شهروندی سازمانی را تبیین کند. کیفیت مدل اندازه‌گیری با آزمون cv.com، مدل ساختاری با آزمون‌ cv.red تأیید شد و کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 474/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است. ضریب تعیینR2، برای اثربخشی سازمانی، 414/0 و برای رفتار شهروندی سازمانی 394/0 شد که خیلی قوی میباشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of leadership styles and professional ethics on organizational citizenship behavior with the mediating role of organizational effectiveness in education workers of Lorestan province.

نویسندگان [English]

  • somayeh hasanvand 1
  • maryam hasanvand 2
  • rasoolali panahian 3
1 Master's degree, Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
2 Master of Public Administration, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 PhD in Persian language and literature, Farhangian University, Lorestan, Iran
چکیده [English]

The statistical population included all education workers of Lorestan province (1311 people). A statistical sample of 297 people was selected using simple random sampling method and through Cochran's formula. In order to collect data, the questionnaire "Measurement of Managers' Leadership" Avalio et al. (2007) and the questionnaire "Teachers' Organizational Citizenship Behavior" Podsakoff et al. (2000) were used. that their validity is with the validity of the structure; And their reliability was confirmed with Cronbach's alpha and composite reliability. Data were analyzed using SPSS23 and SMART PLS2 software. The results of structural equations showed that the hypothesis of the influence of leadership styles on citizenship behavior was rejected, and on organizational effectiveness was confirmed. Also, the hypothesis of the effect of professional ethics on organizational citizenship behavior and organizational effectiveness and the hypothesis of the effect of organizational effectiveness on organizational citizenship behavior were confirmed. Effectiveness was able to explain the full mediating role between leadership styles and organizational citizenship behavior and the weak mediating role between professional ethics and organizational citizenship behavior. The quality of the measurement model was confirmed by the cv.com test, the structural model was confirmed by the cv.red test, and the quality of the final research model according to the GOF index, which was 0.474, showed that the model has a strong fit. The R2 determination coefficient was 0.414 for organizational effectiveness and 0.394 for organizational citizenship behavior, which is very strong.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Leadership styles
  • professional ethics
  • organizational citizenship behavior
  • organizational effectiveness
  • education staff